+ Plaats een Reactie
Resultaten 1 tot 9 van de 9

Onderwerp: hoeveel speling balansas en koppelingshuis?

Nieuwkomer
    Ingeschreven
    Aug 2021

hoeveel speling balansas en koppelingshuis?

Hallo mannen, ik ben net nieuw hier en heb net een nieuwe brommer gekocht met een AM6 block en heb er wat vragen over:

Het blok is nu aan de koppelingszijde opengetrokken, want er was een spie afgebroken op de krukas en de balansas draait niet meer mee. Nu viel het me op dat de balansas zelf een klein beetje speling heeft zowel naar binnen/buiten, maar ook van links/rechts. Zo kan ik hem ongeveer 1mm in en uittrekken, zou er een shimring bij moeten?
    Zijdelings heeft ie ook een beetje speling, dat lijkt me niet goed, voel dat dit net wat teveel is. Het blok is nog wel gereviseerd en er zitten SKF C4 lagers in, maar ik vermoed dat niet alle lagers zijn vervangen.

Mijn vraag is nu, hoeveel speling mag er op de balansas zitten?

Ook heeft het koppelingshuis een heel klein beetje speling op zijn glijlager. Dit is niet veel en eerlijk gezegd lijkt me dit nog wel okee.
    Hier dezelfde vraag eigenlijk, hoeveel mag je het koppelingshuis heen en weer kunnen bewegen?
    Laatst gewijzigd door foppe; 16-08-21 om 23:06.

Administrator
    Ingeschreven
    Nov 2012
    Zowel de balansas en de koppeling mogen wat in en uit, maar uiteraard niet heen en weer, zeker geen mm!

C4 lagers ben ik sowieso fel tegenstander van op alle blokken die niet voor sprint of korte racerij gebruikt worden.
    Deze hebben nl meer speling om de extreme toerentallen en temperaturen aan te kunnen. Bij straatgebruik zullen ze alleen een stuk sneller slijten.

Het kan ook zijn dat je balansas aan de achterkant ingevreten is op het loopvlak. Dat lager krijgt vrij weinig smering dus wil wel wat eerder stuk gaan.

Die spies breken eigenlijk alleen af als er met lomp geweld met een luchtsleutel vastgezet wordt.

Dit hele verhaal gelezen hebbende denk ik dat je het ''reviseren'' beter even een keer netjes over kunt doen.
    http://erwinvanputten.com/ AM6 onderhoud, reparatie en onderdelen

Nieuwkomer
    Ingeschreven
    Aug 2021
    Dank je voor je reactie Erwin.
    Ik zat ook al aan volledige revisie te denken, zal hem vanavond opentrekken en alles goed bekijken. Ik had al begrepen dat SKF C3 beter is, dus gaan we daar maar voor.
    Laatst gewijzigd door foppe; 19-08-21 om 08:44.

Administrator
    Ingeschreven
    Nov 2012
    De TPR 85 heb ik ook. Pas op, is een lange slag krukas, mocht die speling hebben geen normale lengte kopen. Loopt wel echt als de brandweer. C3 is wat de fabrikant ook gebruikt en is precies goed.

Nieuwkomer
    Ingeschreven
    Aug 2021
    Ja, 500km geleden zijn de C4 en de lange slag krukas erin gezet. Krukas zou nog goed moeten zijn, maar ik ga het zien als ik hem open trek.

Administrator
    Ingeschreven
    Nov 2012
    De eerste kilometers zijn cruciaal, dan zie je of er goed werk geleverd is.

De hoogste kwaliteit lagers kunnen prima verpest worden door een idioot met een hamer...

Nieuwkomer
    Ingeschreven
    Aug 2021
    Nou we hebben vanavond het blok gesplitst. Het was wel eng hoor om zo hard met de hamer te moeten slaan. We gebruikten een blokje grenen hout, die is half aan gort geslagen, maar het splitsen is goed gegaan.

De cilinder heeft een paar lichte polijstkrassen in de lengte, maar de nagel blijft er niet in haken. Dat lijkt me verder wel okee. De zuiger heeft die lichte krasjes ook en eentje voel je wel licht met het nageltje.

De krukas en krukaslagers zijn in prima conditie zie geen slijtsporen en voel geen ruimte. Voor de rest ben ik geen lagerexpert en kan het niet goed beoordelen, maar de balansaslager aan de koppelingskant is het meeste versleten. Die heeft naar links/rechts, maar ook naar binnen/buiten wat speling. Maakt niet uit, we gaan toch alles reviseren.

de koppelingshevel was wel lichtjes krom, die kreeg ik er bijna niet uit. Uiteindelijk met een hamertje zachtjes eruit weten te tikken. Die moet ik ook maar vervangen.

Maar al met al niet ontevreden, het blok ziet er goed uit van binnen.

Administrator
    Ingeschreven
    Nov 2012
    Als je het nog een keer doet, of zometeen om de krukas mooi in het midden te krijgen, met een centerpunt in t gaatje van de krukas slaan.
    Met een blokje hout kun je alsnog het draad van je krukas af meppen.

Nieuwkomer
    Ingeschreven
    Aug 2021
    Ja, dat heb ik wel geprobeerd hoor, maar ik had alleen een centerpunt zonder punt (vlakke kant) en dat voelde niet goed om daarmee te slaan.
    Met het grenen blok hout vond ik beter in dit geval. De vliegwielmoer draait er nog gewoon soepeltjes op.

Trouwens, die How-to over hoe een AM6 blok te (de)monteren is echt super hoor! Dat scheelt zoveel uitzoekwerk.
    Laatst gewijzigd door foppe; 19-08-21 om 09:30.

+ Plaats een Reactie

Forumrechten